Translate

tisdag 2 september 2014

5:e dagen. Behöver en GMO-Anna Skipper annars ger jag upp!

Finns du där ute, GMO-Anna Skipper? Kom hem till mig och släng ut all skitmat och stoppa in det GMO-fria. För nu på 5:e dagen i mitt nya liv är jag redan på väg att ge upp.

Känns som det enda GMO-fria jag har i skåpen är matfettet och äppelcidervinägern. Svenskt smör, ekologiskt bregott, kallpressad olivolja, kallpressad Julita rapsolja och Kung markattas vinäger. Mitt GMO-fria experiment verkar helt ouppnåeligt. Ätit ute på lokal 2 ggr och inser att detta inte är möjligt om jag ska undvika GMO-mat. Dessutom har allt detta GMO-googlande gjort att jag börjar misströsta.

Hur kommer mitt nya liv att bli? Lite kokta ekologiska morötter till middag, lite vildsvin någon gång? Ingen korv? Aldrig äta ute? Och mina matinköp kommer antagligen ta flera timmar varje gång på jakt efter det bästa alternativet. Åka mil efter mil till lokala bönder för att hitta kött och grönt. Kommer jag att hinna göra någonting annat än att jaga GMO-fri mat? Var det här en så bra idé, egentligen?

Hamnade på en gentekniksida när jag skulle kolla upp middagens babyspenat. Men herregud! Verkar ju vara svaret på alla världsproblem.  Jag kanske ska skippa den här idén? Man kan ju få akrylamidfria chips med lite genfix, gult ris fulladdad med betakaroten. Allt möjligt fullmatat med vitaminer och mineraler och proteiner. Men STOP här! Om något låter för bra för att vara sant...........

Jag startade inte den här resan för att jag är emot genteknik i teorin utan för att jag är emot genteknik i praktiken. Jag gissar att 100% av den GMO-'föda' som finns i Sveriges butiker idag är endast för vinnings skull. Majsen, rapsen, bomullen, sockerbetorna och sojan är ändrade för att tåla MER bekämpningsmedel. Kan knappast vara bra för miljön eller näringsvärdet. Nej, upp i sadeln igen!

Dagens middag blev en sallad av det som finns på bilden:

Ica Babyspenat, ursprung okänd
Svensk Romansallad, borde vara OK
Svensk Gurka, OK
Rödlök, ?
Zetas blandade bönor, vet inget om bönorna men inga tillsatser i alla fall, bara vatten och salt.
Paprika ?

Mmm, verkar inte så GMO-dumt. Sen toppade jag det hela med bannlyst burkmajs som jag hade kvar i skafferiet ;-) 

Bara att inse att denna förändring kommer att ta tid eftersom jag inte kör Skipper-metoden. Ska bli intressant att se hur lång tid denna omställning kommer att ta och om det överhuvudtaget är möjligt. 
Har du tips och råd, kommentera! Speciellt om du har någon idé om hur jag ska få gmofri majs i salladen. Nu har jag bara 1 burk kvar, kommer att bli knepigt tror jag.....om jag inte ska koka och konservera svensk majs själv. Hjälp behövs!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar