Translate

tisdag 23 september 2014

Är dina popcorn genetiskt modifierade? 87,6% GMO-majs i USA och 30% i Spanien

Hur kan vi som konsumenter veta om vi äter genetiskt modifierade popcorn? Svaret är att det kan vi INTE. Oavsett om du bor i USA eller Europa. För att ta ett GMO-fritt beslut om mitt eget popcornintag har jag tittat på hur det ser med odling av GMO-majs och försökt avgöra läget.

I USA bedyrar myndigheterna att popcorn som du äter är GMO-fria. Hur ser det ut? Jo, 87,6% av all majsodling i USA är GMO. Hur troligt är det då att popcorn är GMO-fria?! Sannolikheten att amerikaner äter GMO-popcorn borde vara ganska hög.

 Källa: http://en.biosafetyscanner.org/index.php

I Europa är läget lite annorlunda. Majs är den GMO-gröda som är godkänd för kommersiell odling i princip hela Europa. Många länder har inga odlingar men Spanien som är en stor majsproducent är nu uppe i 30% GMO-majs. Tjeckien, Portugal och Tyskland är på gång. Och hur mycket GMO-majs importeras?

Källa: http://www.gmo-compass.org/eng/grocery_shopping/crops/18.genetically_modified_maize_eu.html

Ja, avgör själv hur DU vill göra. Det är INTE lätt.



Hur gör jag? Eftersom vi ätit micropopcorn hittills började jag titta på innehållsförteckningarna på dessa i butikerna. Skrämmande, ingen information om ursprungsland och många tillsatser var GMO-kandidater. På ett paket stod det att popcornen kom från Spanien, inte positivt. Eftersom det inte finns någon GMO-märkning i Sverige och jag inte kan avgöra GMO-innehåll så blir steg ett att SLUTA med MICROPOPCORN!!!!

Bristen på ursprungsmärkning gör att jag måste välja ekologiska popcorn i mitt GMO-fria liv även om det KAN finnas GMO-fria alternativ. Men det är OMÖJLIGT att ta reda på.

Resultatet blev att jag numera har en popcornmaskin som poppar med varmluft dvs utan fett. När de ekologiska popcornen är färdiga häller jag över smält ekologiskt svenskt smör och vitlökssalt. MUMS!


1 kommentar: