Translate

onsdag 24 september 2014

Kålpudding, Dafgård vs egen GMO-fri. Va, är Leif Mannerström genmodifierad?!

Nej, Mannerström själv är inte genmodifierad men maten han har sin bild på. I princip all färdiglagad frysmat innehåller mer eller mindre GMO. Även om råvarorna skulle vara OK så är sannolikt inte tillsatserna det.

Tyvärr är det svårt för mig som konsument att komma med handfasta bevis men när det gäller kålpuddingen som jag skall utmana här så behöver jag inte tveka. Trots att vettig innehållsdeklaration saknas (som på de flesta helfabrikat). Bakom fina namn som sirap, rapsolja och färgämne(karamelliserat socker) döljer sig ofta GMO-tillsatserna.

Dafgårds egen innehållsdeklaration av kålpuddingen: http://www.familjendafgard.se/Var-goda-mat/Mat-for-flera1/Pasta--Lasagne/Kalpudding/

Men mat med mer än 0,9% GMO ska väl vara märkt i Sverige? Ja, i teorin men efter min 26 dagars letande efter GMO-fri mat har jag inte hittad NÅGON vara som är märkt 'genetisk modifierad'.

Se tidigare inlägg: 6 GMO ingredienser i Sweet Baby Ray

OK, vi utgår från att kålpuddingen innehåller mindre än 0,9% GMO-tillsatser. Då tittar vi på de 22% kött den innehåller. Importerad nöt- och griskött från djur som med största sannolikhet ätit GMO-foder. Hur vet jag det? Ja, priset skulle vara det dubbla och dessutom märkt med Svenskt Kött om det varit OK. Dessutom florerade Dafgård i hästkötts-skandalen när det begav sig. Importerat kött? Ja!

Kött, mjölk och ägg som kommer från djur som fått GMO-foder behöver INTE märkas i Sverige.

Se Jordbruksverkets sida om GMO-märkning: http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/odling/genteknikgmo/kommersiellanvandning/markning.4.300b18bd13d103e79ef80002539.html


Nu är färdig frysmat inget större större problem i mitt kök men jag brukade köpa Familjen Dafgårds kåldolmar och kålpudding eftersom jag gillar svensk husmanskost och de rätterna tar tid att göra själv. Men som ni kanske förstår är det slut med det i mitt GMO-fria liv.

Bara att inhandla GMO-fria kålpuddingsingredienser och greppa grytorna. Och JA, det tog ett par timmar. Speciellt att hacka upp vitkålshuvudet var tidsödande. Det blev en väldigt god kålpudding med cirka 50% köttinnehåll mot Dafgårds 22%. För ungefär samma pris som 2 Dafgårds-kålpuddingar och cirka 1 timmes arbete fick jag nästan dubbelt så mycket mat. Då var de flesta ingredienser ekologiska och köttfärsen var relativt dyr.

Så nu har jag frysen full med EGEN färdigmat. Visst är det snabbt och bekvämt med köpt färdigmat men med lite ansträngning gör man det GMO-fritt, bättre och godare själv. Och vem har sagt att livet ska vara enkelt?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar