Translate

måndag 8 september 2014

Monsanto GMO-bomull på tallriken, mums?

Nog för att jag är allätare men bomull hade jag inte tänkt lägga till i min diet. Hittade den här artikeln om EFSAs (European Food Safety Authority) utredning av en ansökan från Monsanto som vill att både människor och djur skall äta GMO-bomull. Artikeln är från den 31 Juli 2014 och vad jag kunde utläsa anser vårt europeiska livsmedelsverk att det inte finns några risker med med att importera mat och foder med MON 15985.

http://www.teatronaturale.com/world-news/europe/4865-insectresistant-genetically-modified-cotton-mon-15985-for-food-and-feed-uses.htm

Känner mig upprörd, tänker att detta måste vara något nytt fenomen. Går in på jordbruksverkets lista över godkända GMO-grödor. Jag hittar där 8 godkända sorter av GMO-bomull. Alla är godkända för foder och 2 för import av mat. Med andra ord är det redan här!!

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/odling/genteknikgmo/kommersiellanvandning/godkanda.4.300b18bd13d103e79ef80002529.html

Men var finns då denna GMO-bomull? Finns som tillsats med e-nummer E460 och E461 i färdigrätter, dressing, såser, bakverk, glass etc. Problemet för mig som vanlig konsument är att innehållsförteckningarna på matvaror är under all kritik!! Och nu pratar jag inte om GMO-märkning för det kommer sannolikt aldrig att införas i Sverige. Nej, jag pratar om varor och tillsatsers ursprungsland och märkning av E-nummer. Förut var märkning av E-nummer ganska tydlig men nu verkar man inte behöva sätta ut numret för de flesta tillsatser. Och efter mitt fynd av SWEET BABY RAY's Barbecue sås i mitt kylskåp som var fullmatad med GMO utan att det stod ett ord om det på förpackningen så har jag tappat lite förtroende för företagens innehållsförteckningar. Se mitt inlägg om grillsåsen HÄR.

Jag har hört argumentet av vi konsumenter inte bryr oss om att det är GMO i maten eftersom vi köper de matvarorna. Men herregud, jag bryr mig och försöker undvika GMO men det är i princip OMÖJLIGT ATT UNDVIKA GMO-mat om du handlar i vanliga matbutiker. 

När jag började min resa mot ett GMO-fritt liv för 10 dagar sedan trodde jag att det inte skulle bli så svårt. Tanken var att jag skulle behålla mina matvanor och inköpsställen. Men hur kunde jag vara så NAIV!? Inser att jag måste hitta nya mataffärer och ändra mitt beteende rejält om jag skall lyckas.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar