Translate

fredag 19 september 2014

SWEET BABY RAY's Barbecue sås, GMO eller inte? Livsmedelsverkets svar på mina frågor....


Innehåller Sweet Baby Ray's grillsås i Sverige GMO eller INTE? När jag hittade detta GMO-potentiella fynd i mitt kylskåp och såg att denna grillsås innehåller 6 GMO-ingredienser i Danmark men inga i Sverige så skickade jag ett par frågor till Livsmedelsverket. Varför är den inte GMO-märkt i Sverige? Och är GMO-reglerna olika i Sverige och Danmark?

Svaret från Livsmedelsverket dröjde men till slut fick jag ett ett trevligt och korrekt svar: Reglerna är de samma i Danmark som i Sverige. Mat med mer än 0,9% GMO-ingredienser skall vara märkt i Sverige. Misstänker du annat (som konsument) kan jag anmäla det till kommunens Miljö- och Hälsokontor.

OK?! Är det upp till mig som konsument att identifiera GMO-matvaror?? De blinkar inte i neongrönt precis. Jag blir mörkrädd. Är det så det fungerar idag, i Sverige?

Jag tänker inte ge upp! Tänker driva denna grillsås genom regelverket så långt jag kan. Jag har nu ringt och mailat kommunens Miljökontor och lämnat ifrån mig allt jag vet. Fortsättningen på denna följetong skall bli intressant att följa.... Har jag rätt när jag tror att Sweet Baby Ray's grillsås innehåller GMO eller är jag ute och cyklar?

GMO-läget i Sverige känns just nu värre än jag någonsin kunnat fantisera om..... Jag hoppas att denna historia slutar i positiv riktning....


Tidigare inlägg: SWEET BABY RAY's

Vem ser till att reglerna följs enligt Livsmedelsverket urklipp:

Vem ser till att lagstiftningen följs?

Livsmedelsföretagare på alla stadier i livsmedelskedjan ansvarar för att livsmedel uppfyller kraven i lagstiftningen. De kommunala miljökontoren och, när det gäller större livsmedelsföretag, Livsmedelsverket ska övervaka och kontrollera att företagarna följer lagstiftningen.
I Livsmedelsverkets laboratorium, som är certifierat för att göra analyser av GMO, görs varje år tester för att kartlägga förekomsten av genetiskt modifierat material i både livsmedel och foder i Sverige.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar